Storhaug Fotballklubb
Hjemmebane: Midjord
Draktfarge: Rødt/hvitt

Stiftelsen
Storhaug FK ble stiftet en søndagskveld (høsten) på ”Kroå” (Krokodillen) på Nytorget. Det må vel ha vært i 1977. Vi var i alle fall for sent ute, slik at vi måtte vente en sesong før vi fikk spille i serien. Offisiell stiftelsesdato er 01.05.1978.

De første «gutta»
Spillerne som startet klubben kom fra musikermiljøet, stort sett fra ”Bernard Jenkins”, ”Nurk Twins” og ”Smalhans”, og en del kompiser som hadde tilhørighet til miljøet i- og rundt disse bandene.

Blant de som var med i begynnelsen var blant annet (her ønsker vi tilbakemelding hvis vi har glemt noen): Per Vervik, Gunnar Engen, Charlien, Knallen, Kjellien, Bellest, Kissaen, Rolf Ådnøy, Odd Stangeland, Lindboen, Totland, Falaen, Maggaen, Hagen og Kenneth Aas.

Etter hvert fikk jo Storhaug FK ord på seg for å være et kult lag. Journalister, kunstnere og NRK-folk ble med.

De «første» kampene og treningene
Vi fikk raskt treningstider på Midjord (til stor ergrelse for en del Broddfolk). Vi trente innendørs om vinteren på Revheim skole de første åra.

Debutkampen må jo nevnes. Vi serieåpnet mot Forsand på Forsand. Vi tapte 4-1. Men vi lagde alle måla selv.

Ellers kan nevnes kampene mot Misjonshøyskolen. De bannet ikke, men hev sand og grus på oss når vi taklet dem for hardt.

En gang skulle vi prøve ut ny taktikk på Jelsa. Johannes Vold var dommer. Taktikken gikk ut på at vi lagde en tett ring av folk rundt ballen… Gikk stille mot motstanderens mål, åpnet ringen og scoret mål. Johannes Vold hadde litt kvaler med hva han skulle dømme. Men kom til slutt frem til at han måtte dømme frispark for passivt spill. Denne taktikken ble derfor lagt på is, og ikke trukket frem igjen.

Ellers må nevnes en kamp i Årdal det første året. Årdal spilte om opprykk. Hele bygda var til stede. Men i pausen forsvant alle tilskuerne. Det viste seg at alle gikk hjem for å se Dynastiet…

Storhaug må vel være det eneste laget som hadde 2 lag i samme divisjon. Det hadde seg slik at gutta ikke likte å reise til Nord-fylket. Vi hadde derfor i en periode en solid stamme av folk i Nord-fylket som tok seg av bortekampene der oppe. Så ofte reiste vi bare en 4-5 stykker opp der… Hendigt!!

Målsetning
En tidlig målsetting var jo aldri opprykk. Den er nå tydeligvis lagt på is.

Volleyball
Storhaug FK startet opp volleyballavdeling både for menn og kvinner. Spesielt for menn var dette svært vellykket, og vi var i en årrekke et av kretsens beste lag. Men til slutt måtte vi reise til Bergen og til Østlandet for å spille. Det ble for tidkrevende, og ikke ble vi yngre med årene heller, så avdelingen ble lagt ned. Men vi holdt på i 10-15 år….

Klubbhus
Korvetten ble etter hvert vårt ”klubbhus”. Det gav gode fordeler den gang køene foran Stavangers utesteder var lange allerede kl 1900. Storhaugspillere hadde selvsagt fortrinnsrett.

Seriøsiteten i miljøklubben har vel steget gradvis gjennom årene, men vi har fremdeles (i 2002) ikke eget klubbhus, og holder til i Arkivet p�� Newsman.

2005
Etter en svak start på sesongen kommer vi bare mer og mer. Fra sommeren og ut taper vi ikke en eneste kamp i serien. Pga av den dårlige starten på sesongen trekker SIF det lengste strået og vinner avdelingen med 3 poeng. Vi havner på kvalifisering og møter Helleland til dobbeltoppgjør. Bortekampen taper vi 4-1 etter katastrofalt spill. Hjemme starter vi umiddelbart på opphentningen og spiller en god kamp. Etter ordinær tid har vi hentet inn forspranget og kampen gikk til ekstraomganger. Her ryker vi med ett mål. Ny sesong i 6 div.

Klubben rykker ned i 6 divisjon.

2002
Den 8. mai, tok vi vår første seier og første poeng i 4. divisjon, etter 4-2 seieren over Sokndal. Dessverre rykket vi ned igjen til 5. divisjon på målforskjell.

2001
En ny milepæl i klubben ble satt i sesongen 2001, hvor vi for første gang rykket opp i 4. divisjon.

2000
Det som ihvertfall er helt klart er at sesongen 2000 var en milepæl for klubben, med opprykk for A-laget til 5. divisjon. Et historisk opprykk, som ble avsluttet med KM, hvor vi ikke gjorde det spesielt bra (hovedsaklig på grunn av skader og forfall på sentrale spillere).

B-laget (eller det såkalte 7’er laget), gjorde også en meget god innsats, og kom på tredjeplass i sin pulje etter å ha ledet denne puljen store deler av året.

Old Boys laget fikk en noe amputert sesong i år 2000 uten de helt store resultatene, men de hevder seg allikevel brukbart i 1. divisjon.